Pengevaner

Psykologiske tricks: Sådan får restauranterne dig til at købe mere

Caroline Sølver 10-01-2018

Er der noget skønnere end et restaurantbesøg? Stemningen, de levende lys, og selvfølgelig det bedste af det hele: at du kan læne dig tilbage, slappe af og nyde, at maden bliver serveret, uden at du skal røre en finger. Ja, at spise på restaurant er skønt.

Men det koster.💰💰💰
For selvfølgelig betaler du ekstra for at spise ude i stedet for at bikse et måltid sammen derhjemme. Måske har du planlagt at spise to retter, men pludselig bliver du draget af ideen om, at du kan få dessert for en halvtredser ekstra.

Inden du ser dig om, sidder du med en regning, der er lidt højere end planen. Restauranter har nemlig deres små tricks, der i sidste ende kan betyde, at din regning løber op i lidt mere, end du havde forestillet dig.

Læs med her og find ud af, hvordan du kan holde dig i skindet, når restauranterne lokker med kaffe, dessert og lækre beskrivelser i deres menukort.

Drikkevarerne kommer selvfølgelig først

Drikkevarer først

Du kender det helt sikkert! Du er på restaurant og har lige bestilt mad og drikke. Selvfølgelig kommer drikkevarerne med lynets hast, så du kan nå at drikke et par liter cola, øl eller glas vin, inden maden endelig kommer. Det er ingen hemmelighed, at restauranter har en god fortjeneste på drikkevarer, og hvis de så lige får solgt tre glas cola eller to fadøl, fordi du drikker hurtigt, så er fortjenesten selvklart endnu bedre.

Løsningen er, at du drikker nok hjemmefra, så du ikke er ved at tørste ihjel, når du skal ud at spise. På den måde kan du bestille drikkevarer, tage et par slurke og så nyde resten sammen med din mad, når den kommer efter drikkevarerne.

“Jeg lader lige et menukort ligge på jeres bord!”

Menukorttricks

Det siger tjeneren, mens hun smiler sødt. Men faktisk drømmer hun om, at I af den grund vil kigge en ekstra gang i menukortet og liiiiige bestille endnu en ret. Eller en dessert.

Og ja, det er en lækker service. Har du lyst til dessert, så skal du ‘go for it’. Men husk også på, at lysten til desserten kan være opstået netop fordi tjeneren planter menukortet på bordet.

Skal du have den lille eller den store?

Flere størrelser

Menukort lokker ofte med, at du kan få en ret i en lille eller stor udgave. Det psykologiske spin består i, at den store udgave af retten kun koster en smule mere, end den lille udgave. ‘Pling!’ Siger din smarte hjerne. ‘Selvfølgelig giver det bedst mening at vælge den store’, får du hurtigt regnet ud. ‘Den er nemlig kun 10 kroner dyrere, end den lille er’, tænker du videre. Din mave er sulten og derfor enig.

Medmindre du har spenderbukserne på, så løber det hurtigt op, hvis du ‘upsizer’ på menuen. En tyver her, en tier der, et par kroner der. Inden du har set dig om, ender regningen på en hund mere, end den burde.

Måske den lille portion er rigelig til at gøre dig mæt? Spørg eventuelt hvad forskellen på mængden er, hvis du er i tvivl om, hvilken størrelse du skal købe.

Bedstemors chokoladekage

Kage til menuen

‘Husets signaturdessert’, ‘chokoladekage som bedstemor lavede den’ eller ‘Signoras lasagne’. Restauranterne ved lige, hvilke knapper de skal trykke på for at få dit mundvand til at løbe hurtigere end kokkene i køkkenet. Farverige beskrivelser i menukortet sælger. For lyder ‘chokoladekage som bedstemor lavede den’ ikke fantastisk? Den må du da smage!

Undersøgelser viser, at når restauranter bruger beskrivende ord i menukortet, der lyder lækre, har det en psykologiske effekt på dig. Du bliver nemlig snydt til at tro, at denne ret er bedre, lækrere og af god kvalitet, og at den derfor godt må koste mere. Det er lidt i stil med de trick, du møder i supermarkedet, når mærkevarer er mere dragende end budgetvarer.

Hvad skal du så gøre? Prøv at være kritisk, når du læser menukortet. Hvis du falder for desserten ‘chokoladekage som bedstemor lavede den’, kan du spørge dig selv, hvorfor den lyder god…

Kaffe derhjemme?

Kaffe

Sælge op, sælge op, sælge op! Restauranterne sælger gerne op, og det er ganske let for dem. Biologisk set har du nemlig for det meste lyst til lidt dessert på trods af, at du har spist dig godt og grundigt mæt på restauranten. Det er altså ikke svært for tjeneren at få dig til at sige ja tak, når han spørger, om du vil se dessertmenuen en ekstra gang, eller om du skal have en kop kaffe efter maden.

Men måske du kan tage hjem efter dit restaurantbesøg og nyde en kop kaffe der i stedet?

2, 3, 5 eller 7 retter

Mange retter

Det er blevet populært med restauranter, der tilbyder to eller tre retter for én pris. Eller restauranter, der byder på brunch, hvor du selv kan vælge, om du vil sammensætte din portion af 3, 5 eller 7 små retter.

I disse slags menuer er der også et psykologisk ‘catch’! Du sparer nemlig flest penge ved at vælge flest retter. Psykologisk, i hvert fald. For selvom du bruger flere penge på at vælge tre-retters-menuen til 200 kroner, så kan det virke som et ‘win’, at du fik desserten med til din middag for 50 kroner. For så har de to første retter jo ‘kun’ har kostet dig 150 kroner.

Men i sidste ende skal du huske på, at selvom hver ret er billigst ved at gå efter tilbuddet med størst besparelse, vil du stadig komme til at bruge flere penge ved at vælge det største antal retter. Overvej derfor om du bliver draget af den ekstra ret grundet besparelsen. Eller om det er fordi, at du reelt er sulten efter at få alle tre retter. For 50 kroner er da også en slags penge.

Mark up på menuen

Dyr vin på restauranten

Har du nogensinde lagt mærke til menukort, hvor du kan få en ret eller en flaske rødvin, der er helt uhørt dyr? En hummer til 900 kroner, som I skal bestille minimum to personer, så den koster 1800 kroner? Eller en fin flaske vin til et fire-cifret beløb?

Så har du været vidne til endnu et psykologisk menukort-trick. Restauranterne tilføjer nemlig disse dyre retter og vinflasker for at få de andre retter på menuen til at virke billigere. Du vil som gæst tænke “sikke et godt tilbud,” når du så vælger de billigere retter eller den billige flaske vin, fordi du sammenligner med de dyre alternativer. Smart af restauranterne? Ja!

Måske der bliver råd til endnu flere restaurantbesøg i fremtiden med disse tricks in mente. Hvis du ikke skal bekymre dig om, hvordan restauranterne lokker dig med psykologiske tricks i deres menukort, kan du læne dig endnu længere tilbage og nyde maden. Skål og velbekomme!


Du har netop læst et indlæg fra Spiir. Hvis du kunne lide det, kan du sikkert også lide vores gratis budget-app. En sjov og intelligent penge-assistent, der automatisk gør dig klog på dit forbrug, så du kan læne dig tilbage og leve dit liv, som du ønsker det. Download appen nu.

Kilder:

Har du hørt om vores app?

Med Spiir har det aldrig været nemmere at få overblik over dine penge og forbrug. Appen klarer automatisk tallene for dig, så du altid er på toppen af din økonomi.