Sparetips, Budgetskema
Din guide til garanti og reklamation: Her er dine rettigheder
Yes! Endelig har du fået fingrene i den nye iPhone, og du glæder dig som et lille barn til at fjerne det lille stykke plastic fra skærmen og komme i gang med at bruge din nye gadget. Den første uge går strålende, men pludselig en dag slukker telefonen, mens du bruger den, og du kan ikke tænde den igen. Oh no! Hvad gør du nu?
Heldigvis har vi i Danmark en købelov, der giver dig ret til at klage over et produkt i op til 2 år, efter du har modtaget varen. Denne rettighed hedder reklamationsret.
Men hvornår er noget en reklamation? Hvad er forskellen på garanti og reklamation? Og hvad stiller du op, hvis du har fået repareret en vare, der igen går i stykker, efter 2-års-fristen, er udløbet?
Ingen grund til forvirring. We got your back!
Nu dykker vi en tur ned i købeloven og giver dig svar på alt det, du skal vide om garanti og reklamationsret 🧾👛
Hvad er forskellen på garanti og reklamationsret?
Mange tror, at reklamationsret og garanti er det samme. Men faktisk er det to vidt forskellige ting:
Reklamationsret er fastsat af købeloven og betyder, at hvis der viser sig fejl eller mangler ved din vare inden for 2 år efter købet, er det forhandleren eller sælgeren, der står med ansvaret for at reparere eller erstatte din vare, uden det kommer til at koste dig en krone.
Garanti er noget, forhandleren eller producenten frivilligt kan vælge at tilbyde dig. Garantien skal tilbyde noget ekstra, end hvad reklamationsretten dækker, og derfor skal den helt automatisk stille dig bedre end købeloven. Den må altså ikke gå ind og ændre på de rettigheder, reklamationsretten giver dig som forbruger, da det er imod lovgivningen.
Et klassisk eksempel på en garantiordning er eksempelvis hvidevareproducenter, der tilbyder udvidet garanti i eksempelvis 10 år, i stedet for de sædvanlige 2 år. Et andet eksempel er Royal Copenhagens såkaldte brudgaranti, der betyder, at hvis du er uheldig og taber dit musselmalede kaffestel inden for 2 år efter købet, kan du få et nyt stel ganske gratis.
Så langt, så godt.
Lad os nu gå lidt mere i dybden med, hvad reklamationsret er for en størrelse.
Hvornår er noget en reklamation?
Du kan gøre brug af din reklamationsret, hvis der viser sig fejl eller mangler ved den købte vare, og du har brugt varen som vejledt.
Lad os tage et par eksempler på forskellige typer af reklamationer:
* Du har købt et par sko, som du har brugt på ganske almindelig vis (det kan næsten ikke gå galt, vel?). Efter noget tid begynder den ene eller begge sko at knirke, og lyden er så høj, at du ikke har lyst til at bruge skoene længere. Her er der tale om en reklamation, da der tydeligvis er noget galt med sålen og den måde, skoen er lavet på, som producenten ikke har kunnet forudse.
* Du har købt en elkedel, som du har kogt vand i hver morgen og brugt efter producentens anvisning. En morgen vil elkedlen ikke tænde, og det tyder på, at der er en løs forbindelse eller en anden uforklarlig fejl. Her er der også tale om en reklamation, fordi du hverken har kunnet forudse eller gardere dig imod fejlen, da du købte den.
* Du har været på udsalg og købt et par bukser, som du har gået i og vasket et par gange. Efter et par uger begynder syningen ved det ene bukseben at gå op, selvom du har fulgt vaskeanvisningen og brugt bukserne på ganske almindelig vis. Her er der tale om en reklamation, fordi et par ugers brug af bukserne ikke kan resultere i, at en syning går op, og noget tyder på, at bukserne ikke har været syet ordentligt fra starten.
Du kan derimod ikke bruge din reklamationsret, hvis du selv er skyld i varens fejl og mangler. Det kan eksempelvis være, hvis du taber din telefon, hvis din brug af elkedlen afviger fra brugsanvisningen, eller hvis du har siddet og nørklet med syningen på bukserne, fordi du gerne vil lægge dem op.
Du skal gøre brug af din reklamationsret: Hvad gør du?
Du oplever fejl eller mangler ved en vare. Hvordan gør du brug af din reklamationsret?
Vi kan dele processen op i 3 trin:
- Først og fremmest skal du ifølge købeloven reklamere inden rimelig tid efter, du har opdaget fejlen.
Men hvad betyder “inden rimelig tid efter”? Ifølge købeloven er din reklamation inden 2 måneder efter, du opdager fejlen, altid inden rimelig tid. Hvis du ikke reklamerer inden rimelig tid efter, du har opdaget fejlen, kan du miste dine rettigheder – også selvom 2-års-fristen endnu ikke er udløbet.
Det vil sige, at når din elkedel pludselig stopper med at virke, og du først et år efter gør brug af din reklamationsret, har du ikke reklameret inden rimelig tid efter, du opdagede fejlen.
- Det næste, du skal gøre, er at levere varen tilbage i væsentlig samme stand, som du modtog den. Hvis du har købt varen over nettet, skal sælgeren betale fragten for returneringen.
Som udgangspunkt bestemmer du selv, om du vil have varen erstattet med en ny, eller om du vil have den repareret. Dog kan sælger modsætte sig dit valg, hvis han enten ikke kan give dig en ny vare eller reparere den.
- Når din vare enten skal erstattes eller repareres, skal det også foregå inden rimelig tid, efter du har været inde med varen. Som hovedregel er “inden rimelig tid” i dette tilfælde et par uger, men i sidste ende afhænger det af varens reparationstid og mulighed for genanskaffelse. Kan sælgeren ikke rette op på fejlen inden rimelig tid, har du ret til at få dine penge tilbage.
- Selvom du som udgangspunkt kun har ret til at bruge din reklamationsret inden for 2 år, er der en undtagelse:
Hvis du tidligere har gjort brug af din reklamationsret, og fået en vare repareret, som efter 2-års-fristens udløb igen går i stykker, kan du reklamere op til 3 år efter at fejlen første gang viste sig. Dog skal du bevise, at det er den samme fejl, der er opstået igen.
Kvittering: Din billet til reklamation
For at gøre brug af din reklamationsret skal du kunne bevise, at du har købt varen. Og her er din bon eller kvittering billetten til reklamation.
Har du smidt kvitteringen eller købsbeviset væk, kan du være heldig at bevise dit køb med et kontoudtog eller en transaktionsbeskrivelse fra mobil- eller netbanken.
Husk derfor altid at gemme dine kvitteringer i op til 2 år, så du altid kan bruge din reklamationsret, hvis uheldet er ude.
Det var det! Vi håber, at du er blevet klogere på dine rettigheder som forbruger, når du shopper, så du får den hjælp, købeloven giver dig ret til ☝️🤩
Relaterede indlæg
Studieliv, Familieliv, Sparetips, Pengevaner
Sparetip: Bliv bevidst om dit dataforbrug og vælg det rette mobilabonnement
Få et samlet overblik over alt det du behøver at vide, før du vælger dit mobilabonnement.
Sparetips, Pengevaner, Familieliv
Spiir anbefaler: 5 lyd- og e-bøger til dig, som ønsker at ændre forbrugsvaner.
Få tips, motivation og meget mere med disse 5 disse bøger 🎧
Sparetips, Pengevaner, Familieliv
Spiir anbefaler: 7 lyd- og e-bøger om penge, forbrug og økonomi, der er guld værd
Få inspiration til sparetips, investeringer og meget mere med disse bøger 🎧